✿ selamat datang ke blog petua anak dara. Kami berkongsi pelbagai petua yang pasti memberi manfaat kepada anda ✿

Pages

Thursday 28 February 2013

Petua Cantikkan Kuku


Kebersihan kuku adalah sangat penting. Melalui kuku juga kita dapat mengambarkan perwatakan seseorang itu. Penjagaan kuku adalah sama nilainya seperti menjaga kecantikan kulit, rambut dan anggota yang lain. Akan tetapi ramai lagi masih yang tidak ketahui bagaimana ingin menjaga kuku supaya sentiasa berada dalam keadaan sihat dan cantik. Banyak keburukan yang bakal timbul sekiranya kita tidak menjaga kuku dengan baik. .


Limau Nipis

Limau nipis boleh digunakan sebagai rawatan kuku dirumah bagi untuk mendapatkan kuku yang cantik dan sihat.. Limau mestilah dibelah dua bagi memudahkan anda gosokkan limau nipis tersebut pada kuku dan biarkan selama beberapa minit kemudian cuci dan hasilnya kuku anda akan nampak kelihatan cantik dan bersih. Amalkan amalan ini selalu pasti anda akan menyukainya dan berpuas hati dengan kuku yang cantik dan sihat. selamat mencuba. .


Bawang Putih

Bawang putih juga boleh digunakan dalam proses menjaga kuku ia sangat baik untuk kuku yang mudah patah . Caranya anda perlulah tumbuk bawang sehingga lumat dan gosokkan bawang putih pada kuku yang rapuh sekerap mungkin berulang kali. Selain itu juga bawang putih juga dapat membantu menguatkan struktur kuku anda bagi tidak mudah patah. Bawang putih juga boleh menggilatkan lagi kuku anda dengan itu anda tidak perlu lagi memain pengilat kuku. Amalkan selalu.


Belimbing Buluh

Kuku cantik dan tidak kering gosokkan kuku dengan buah belimbing buluh atau buah limau nipis 3x seminggu,bagi kuku tidak kelihatan kusan dan kering. Selepas itu rendam kuku dengan air suam bercampur garam bagi mendapat kesan yang lebih baik. Biar ia kering sendiri dan sesudah itu sapu dengan minyak zaitun. Amalkan setiap hari anda akan lihat kesannya.  Kuku kaki juga anggota yang perlu dijaga dan dirawat selalu bagi kelihatan cantik dan sihat.


Daun Kangkung

Ambil 3-4 helai pucuk daun kangkung lalu dicampurkan dengan sedikit air sejuk atau air kosong. Lepas tu tumbuk daun kangkung dengan air sehingga lumat dan gosok kangkung tersebut pada kuku dan 10 minit bilas dengan air putih. Anda akan kelihatan hasilnya kuku kelihatan putih dan bersih sangat-sangat. Amalkan selalu anda akan berpuas hati. Selamat mencuba. .



1 comment:

  1. Tak sangka banyak kegunaan limau nipis ni....tang kangkung tu first time dengar. Good info...pasni selain masak, kangkung tu bole la wat.cantikkan kuku hehe...

    ReplyDelete