✿ selamat datang ke blog petua anak dara. Kami berkongsi pelbagai petua yang pasti memberi manfaat kepada anda ✿

Pages

Saturday 23 February 2013

Segarkan Kulit Muka

Wajah kurang berseri?
Ingin segarkan kulit muka?
Di sini blog Petua Anak Dara ingin berkongsi beberapa petua yang boleh di gunakan untuk menyegarkan kulit wajah.
So, silalah cuba ye!


Petua 1:
Mula-mula perah sebiji epal hijau untuk diambil jusnya. Lumurkan pada muka dan dibiarkan selama 10 minit. Kemudian, bilas dengan menggunakan air bersih.


Petua 2:

Parut sebiji timun sehingga betul-betul halus. Kemudian, campurkan dengan sedikit tepung jagung. Bahan-bahan ini akan dijadikan masker dan dilumurkan pada muka. Biarkan selama 25 minit dan bilas dengan air suam sehingga betul-betul bersih.


Petua 3:

Masukkan sedikit madu, sebiji putih telur, minyak zaitun, perahan sebiji limau nipis, bunga melur dan badam ke dalam pengisar. Kisar sehingga sebati. Sapukan pada muka seperti memakai mask dan biarkan selama 10 minit. Bilas dengan menggunakan air bersih.


Petua 4:

Bersihkan muka dengan air bersih dan biarkan selama 5 minit. Sementara itu, jerang air sehingga mendidih dan masukkan ke dalam bekas. Tundukkan muka ke arah bekas sehingga wap air sampai ke muka. Tutup kepala dengan menggunakan tuala untuk menghalang wap daripada keluar. Amalkan setiap pagi dan malam untuk kesan yang lebih cepat.


Petua 5:

Basuh muka dengan menggunakan air basuhan beras yang ketga. Bilas muka dengan menggunakan air bersih setelah sepuluh minit berlalu.

1 comment: